19 May 2009

Metal 98-02

selamat maju jaya wat kawan-kawan seperjuangan gua

Gua bukan jenis kawan dengan semua orang. payah, sebab kawan yang muke-muki banyak sangat. jadi gua amik keputusan untuk limitkan persahabatan gua ngan orang-orang yang tertentu je. termasukla aweks kat sekolah. kang ramai sangat aweks yang gua baik kang bukan boleh berlaku adil pun. kalau dalam kelas boleh bilang budak yang kawan dengan gua. kawan-kawan yang gua ngam adala 3 orang. yang lain macam ada takda gua buat. tapi yang paling gua ngam budak nama paran ni. budak ni lain sikit. ada keistimewaan yang tak dapat gua nak terjemahkan ngan kata-kata.


Gua mula baik ngan paran bila dia ditugaskan menjadi 'barua' pengetua untuk menangkap pelajar-pelajar yang merokok masa gua form 1. masa tu gua cukup bebulu ngan dia. lepas tahu die pem'barua'nya, gua mengambil tindakan drastik melempang sampai muntah darah. nasib baik tak mati, kalau tak buat apa cerita. tapi lepas dia menjelaskan kedudukan sebenar, barulah gua faham yang dia jadi pem'barua' olok-olok je. sebab dia pun sama gak macam gua. start lepas tu gua dengan dia mula ngam dan terus ngam. nak katakan jodoh berkawan ngan dia sampai birthday pun sama ngan dia. ha amacam caya tak??.


Keakraban gua ngan dia makin kuat. pegi sekolah sama-sama(dah duduk asrama memangla), kat kelas duduk sebelah, kena terajang ngan senior(tapi lawan balik beb),buang asrama sama-sama. pendek kata bersama selamanya. masih gua ingat lagi masa lutut gua kena bisul, memang dah tak boleh jalan dah. pulak tu dorm kat tingkat 4. gila gua nak turun naik dengan kaki gua macam tu. tapi atas dasar seorang sahabat, dia dukung gua dari dorm ke mana sahaja gua nak pegi. memang gua terharu sangat. walaupun jiwa rock, tapi perasaan hiba tu memang tak dapat gua sembunyikan dah.


Lepas form 3 gua pindah sekolah. tak dapat nak jumpe lagi. tapi gua ngan dia yang dilahirkan bijak ambil keputusan couple dengan awek yang duduk sekampung. cadangan tu dipersetujui bersama. ape-ape hal nak dating senang, boleh save bajet bayar 'tong-tong' kalau awek gua mengidam makan kat kfc.


Habis je pekse SPM mak gua mencadangkan gua duduk dikampung. katenya untuk mengurangkan aktiviti gua yang dah terlampau bebas di bandar. masa tu memang tak kesah sabab kampung gua dekat ngan rumah awek gua. dan bermakna gua boleh ajak paran lepak sama. tanpa pikir panjang gua bagi tahu paran matlamat mak gua. terus setuju. hati gua makin ingat kat awek gua je. dan mungkin matlamat mak gua takkan tercapai.


Seminggu sebelum bertolak ke kampung, waktu tu gua baru balik umah dari main bola ngan ah chong(khairul anwar baharom). "yied tipon". jerit adik gua. gua mule jadi panas. ape keja maghrib-maghrib tipon orang ni. tak respek langsung. ngan helmet kat tangan kiri, but adidas gua kat tangan kanan, gua angkat talifon letak kat bahu."hello, ni apahal tipon maghrib-maghrib ni, nak makan kaki" tengking gua. lepas bapa saat semua yang kat tangan gua jatuh..


*****


p/s: Arwah berdiri di belakang dari kiri memakai cap, yang sebelah tu gua. Al Fatihah untuk arwah Zafran bin Mat Jan. sikit pun gua tak nangis sebab gua tahu yang sebenarnya gua beruntung dipertemukan dengan seseorang yang mengajar gua erti persahabatan.


3 comments:

Antusabun said...

Pandai ngko karang cite ye? Pesal karangan spm ngko kantoi?

Snowflake said...

Assallamualaikum
Memang best cite adek. Sempoi.. teruskan, insyallah akan jadi macam Shanon Ahmad.
Wassallam

sambalgesekanaknogori said...

Teringat kat lagu 'Teman Sejati'Brothers tu..