6 June 2009

Anak Murid Pasif

Satu malam gua tengah ngajar. anak murid gua masa tu sorang je. ramai-ramai buat apa. nanti gua semak kepala. yang penting kualiti walaupun sorang. ini prinsip gua. lu orang jangan ikut. sebabnya gomen kata kita kekurangan guru. nanti budak-budak lain siapa nak ajar kan?. balik kepada cerita malam tu, budak yang gua tengah ajar tu namanya ajim. malam tu ntah jin mana dah masuk badan gua pun gua tak tahu. habis ajim ni gua kerjakan.

"Takkan salah lagi. berapa kali ustaz nak bagi tahu?". marah gua. dalam masa yang sama gua sesah satu kali dengan rotan kat peha ajim.

Ajim senyap sambil usap-usap peha. kepala tunduk bawah. memang gua buat muka paling ganas sekali. tak berani tengok muka gua la tu. mak dia memang bagi lesen gua sesah dia. takkan gua nak lepaskan peluang.

"Cepat baca balik. dah berapa hari muka ni aje tak alih-alih. buang masa tahu". gua mula bagi syarahan. nak jadi cikgu jangan bagi muka sangat. nanti anak murid naik lemak. ini pun prinsip gua jugak. time tu ajim tunduk rapat sambil main-main jari.

"Kenapa diam?. ustaz datang bukan nak tengok ajim diam. takyah nak buat muka kesian. ustaz bukan pedulik pun". gua up lagi volume suara gua. masa tu gua tak pikir apa dah. gua sesah lagi kat belakang badan dia 2 3 kali. mengelintin gua tengok dia masa tu tahan sakit. sambil tu gua syarah pung pang pung pang dengan niat supaya dia sedar.

Lepas penat gua syarah kat ajim, gua ambil nafas kejap. ajim mula angkat kepala. dia selak helaian buku iqra' 2 3 helai. gua syak dia dah mula sedar. mungkin dia nak start baca balik lepas gua bagi syarahan tadi. kemudian ajim pandang tepat ke arah mata gua.

"Ustaz, malam ni abis awal ek. nak tengok survivor episod akhir". ajim mula berkata-kata.

"Err.. errrr....". gua hilang kata-kata.


*******

nota: gua nak peksa minggu ni. doakan gua berjaya dapat pangkat cemerlang. aktiviti memblog gua tinggalkan sementara waktu. doakan weh...!!!!

4 comments:

antusabun said...

Haha..Kering anak murid lu.. Kalau kena kat gua, time siaran ulangan br gua suruh dia bhenti ngaji

an2blur said...

tak makan saman punye budak.
"duduk kau situ baca sampai esok"

haha.

xoxoc said...

bdk2 pn layan survivor...lu cikgu layan ape pulak?silap ari buln cikgu mintk cuti ajar ngaji sbb nk tgk final bola...hahaha

langkasuke said...

antusabun,
nanti gua pulak yang penat tunggu budak tu ngaji tak sudah..

an2blur,
apa kata orang kampung ngajar sampai subuh haha.

xoxox,
gua layan bola takpe. dari lu layan apa pulak kahkahkah..