11 June 2009

Kalaulah Guna Hukum Hudud

Tarikh : gua tak ingat. tahun 2007
Waktu : 5 ke 6 petang
Lokasi : ruang tamu rumah sewa gua

Petang tu memang damai. gua dan akim asyik bersembang melepaskan penat setelah pulang dari kuliah. sesambil itu kami mengunyah pisang goreng yang baru dibeli dan dicicah dengan air coca cola. siapa punya idea pun gua tak tahu. tak sedap langsung. dasar pemalas nak buat air, inilah jadinya. sah-sah menyalahi adat. sambil mengunyah, mulut pun jalan mengumpat sana sini. habis orang kami umpat. entah bila gua jadi mak andam pun gua tak tahu. kawan dengan hakim macam-macam boleh jadi. memang dasar anak pengetua, pandai pengaruhi fikiran orang betul.

Sekadar makluman, rumah sewa gua jenis apartment. keliling ada pagar. kalau nak masuk mesti kena soal siasat dengan jaga dulu. siap pakai stiker kenderaan lagi. keselamatan gua auto terjamin. rumah pulak kat tingkat 7. serangan makhluk-makhluk halus seperti lalat nak datang ziarah pun terpaksa pikir 2 3 kali. boleh pitam dibuatnya encik lalat tu sebab gayat. kena hari cuti lagi happening. dapat bersidai depan koridor tengok orang mandi laut. masing-masing pulak sanggup beli teropong dari saiz kecik sampai ke besar. siap warna-warni lagi cermin depan teropong tu. dah macam askar kombat pun ada. huh, naik juling jugakla usya orang mandi.

Sambung cerita balik. topik mengumpat gua dan akim pun dah sampai tahap menghina orang. memang rancak sampai tumpah-tumpah air tersepak cawan. sedak goreng pisang pun dah naik terabur. tengah baik punya sembang tak semena-mena pintu rumah gua dibuka separuh. sesi mengumpat terbantut buat seketika. kemudian kami sambung kembali topik perbincangan yang terputus. masing-masing sangka baik kawan serumah baru balik. tiba-tiba.

Pang..!! keletang..!! keletung..!! keleting..!! gedebuk..!! tap..!! tap..!! tap..!! tap..!!

Gua berpandangan sesama hakim. gua bangun terus berlari ke pintu. akim menyusul dari belakang. pergerakannya agak lambat kerana faktor permakanan yang berlebihan. gua buka pintu untuk melihat apa yang berlaku. gua tengok botol air loncan depan rumah gua berterabur. kelibat seorang manusia berkaki ayam berseluar pendek tidak berbaju sedang berlari kearah tangga.

"Woi, jangan lari..!!". gua jerit spontan. dengan tak pakai baju, pakai kain pelekat berkaki ayam gua kejar pencuri tu.

Akim tak dapat follow kerana beberapa masalah tertentu..!!



*************************************************************************************



nota: siang-siangpun nak pecah masuk rumah orang. siap guna pintu depan lagi. kalau gua dapat pencuri tu, memang gua benam kepala dia dalam mangkuk tandas.

3 comments:

an2blur said...

tahun 2007 punya cerita..
apa kena mengena?

Koi 9w2mzr said...

abis tu dapat x lu tangkap penyangak @ maling tersebut bro?

langkasuke said...

an2blur,
itu sekadar tarikh. harap maklum hehe..

koi9w2mzr,
pepalih panjang nama lu ni... hehe
tak dapat. kalau dapat gua hudud kat situ je..