28 June 2009

Siri Cerita Bersiri # 2

Pelajar-pelajar semua senyap buat muka baik. gua buat-buat tak layan sambil menguap entah ke berapa puluh kali.

"Saya dapat laporan ada 2 orang pelajar telah melakukan kesalahan besar. nama yang saya panggil sila ke depan dewan dengan segera. paham!!". leman jerit kuat-kuat.

"Muaiyid sani bin abd rahim dan ............(gua tak ingat nama dia). sila ke atas dewan sekarang". leman cuba buat suara keras sebut nama gua.

Gua tersentak. aura mengantuk gua hilang sekelip mata. apa gila nama gua kena sebut pegi depan. apa kena mengena budak tu dengan gua. budak tu pun gua tak kenal. hati gua jadi gelabah. dengan hati yang berat pelan-pelan gua bangun. satu dewan dah mula pandang gua. budak yang lagi sorang tu pun dah mula jalan menuju depan dewan. gua follow slow-slow dari belakang.

Sampai depan dewan gua rasa macam nak pitam. berapa ratus pasang mata pandang gua masa tu. macam orang bodoh pulak gua rasa. gua cuba ingat kot-kot gua ada buat salah. damn!!, takde langsung!!. gua tambah musykil. apa yang sebenarnya leman ni nak buktikan pun gua tak tahu. gua syak dia salah orang je.

"Weh, aku kenal kau ke?. apahal aku ngan kau boleh kene panggil kat depan ni?". gua cuba jadi ramah.

"Kau panggil aku ganu. mane aku tau. aku rase aku tak wat salah pape pun". ganu jawab muka cuak-cuak.

"Kau hisap rokok tak?. mane tahu kot die orang ade nampak kau hisap rokok ke". tanya gua cube selidik.

"Takde, takde. aku tak pernah hisap bende alah tu". ganu tambah cuak jawab soalan gua.

Gua semakin musykil. puas gua cuba rewind apa yang gua dah buat sepanjang orientasi ni. makin gua ingat makin gua tambah tak steady berdiri kat depan. kalau pasal rokok tak munasabah. gua hisap dalam bilik je. tak pun kalau nak masuk tandas. kalau pasal barang amanah, elok je gua simpan telur ayam ni dalam poket gua. apa gampang yang fesi-fesi ni nak cuba buktikan?. tengah elok-elok jadi model kat depan dewan, sorang fesi datang kat gua dengan ganu.

"Baik korang mengaku kesalahan cepat. kang semua budak tido dalam dewan ni kang. pagi esok nak qiam lagi. aku dah penat ni korang tahu tak?". fesi tu cuba ugut gua dengan ganu.

"Mane ade wat pape. ape gila nak ngaku kesalahan yang tak buat". gua jawab kasi panas line. ganu angguk pelan-pelan tanda setuju.

"Oh melawan. korang tahu la nasib korang kejap lagi. ingat benda ni main-main ker?". jawab fesi tu sambil geleng-geleng kepala ke arah leman.

"Kamu berdua taknak ngaku ye. baik. sekarang pelajar-pelajar lain akan tanggung kesalahan yang kamu berdua telah buat". leman mula bersuara kembali.

Budak dalam dewan mula merungut tak memasal. masing-masing bisik-bisik nak salahkan gua dengan ganu sebab tak ngaku bila buat salah. gua macam biasa rasa seronok bila gua buat salah ada orang lain tanggungkan.

"Semua pelajar berdiri. saya akan denda kamu semua sebab kawan kamu yang dua orang ni taknak mengaku kesalahan dia orang". leman start bagi arahan.

"Alaaaaaaaaaaaaaaaaaa". satu dewan merungut.

"Memandangkan jam dah menunjukkan pukul 12. maka tarikh bertukar ke 28 hari bulan jun. mereka berdua mempunyai hari lahir yang sama. jadi mari kita nyanyikan lagu selamat kepada mereka berdua". leman dan fesi-fesi lain tersenyum kat gua dan ganu.

*****

nota: selamat hari jadi buat ganu dan juga al-fatihah buat arwah kawan gua yang mempunyai tarikh lahir yang sama dengan gua.

14 comments:

antusabun said...

Selamat hari lahir poik. Dah, dah, aku nak pegi kebun ni.. Tak jadi jutawan plak nanti

zetty said...

hppy bzday....semoga panjang umur...dah kawin ke blom??..klu dah..semoga bhagia brsama kluaga y tersayang...hehehehe

ika gawus said...

alah.. nk suh ucap epi bday la 2 kn... slamat hari jadi...

an2blur said...

malas nak wish.
hehe.

Koi (9M2mzr)..a.k.a Mazru said...

ari ulangtahun kelahiran ko ke ni?

huh x bgtau pun..ni nak marah ni!

bla.bla.bla.bla.blb....(marah)

selamat ari jadi..panjang umur murah rezeki..cepat ar kawin

langkasuke said...

antusabun,
dah kayo nnt bg sport car ek.. rx7 satu..

zetty,
tak kawin laie. bleh datang minang kalau nak..

ika gawus,
tahu takpe haha..

an2blur,
jangan malas2, nnt org takmo kat u nnt hahah..

koi,
lambat pick up.. br tahu ker?

zaidharis said...

ahaha..
aku dah wish kan tadi. papepon aku 28dec je..

langkasuke said...

zaidharis,
kalau panjang umur gua wish..

relevan said...

Wehh ustaz..baik anta bukukan cerita2 ni..

FdausAmad said...

lu tolong gua belikan gua kitab Matan Ajrumiyah satu..

langkasuke said...

relevan,
ana ingat nak nak terjemah kitab je. malas nak bukukan cite2 cmn haha..

fdausamad,
kat msia ade.. google tengok..

santainyee said...

hahaha..best siak korunk punye suprise party,leman ngn ko ade skandel ekk ahhahaha

aleeya said...

hahaha..
ingtkan ape td..
la..
hr jd dier la pulak..

langkasuke said...

santai,
gua tumbuk lu nanti..

aleeya,
taknak wish ke..