4 November 2009

Gua Manusia Yang Penuh Dengan Dosa Dosa

Satu hari gua bersama rakan sebaya berkunjung ke masjid azhar atas tujuan jihad fisabilillah. kelas pengajian usul fiqh yang sentiasa berlangsung seminggu 2 kali pada belah petang tidak akan gua lepaskan peluang untuk mengikutinya. memandangkan rakan sebaya gua pertama kali menghadirinya walaupun sudah bermastautin selama 4 tahun di mesir, gua terpaksa berlakon hero menerangkan selok belok tentang pengajian yang akan berlangsung kejap lagi. padahal gua bukan paham sangat pun. harap angguk dari awal sampai abis je. yang penting keberkatan majlis ilmu tu gua dapat.

Sampai masjid azhar, gua tengok majlis tak start lagi. bakal pejuang pejuang Islam pun dah ramai menanti sheikh sampai. gua bersama rakan sebaya amik port belakang belakang. mak gua pesan tak baik langkah langkah orang. nanti kena sumpah seranah. gua memang setuju nasihat tu. karang langkah langkah orang semata mata nak duduk depan tapi tak paham lepas tu kena marah lagi tak guna jugak. jadi gua nasihat sekali rakan sebaya gua supaya duduk belakang je. beliau akur. huh, macam ustaz jugak gua ni sekali pandang.

5 ke 10 minit sheikh yang akan mengajar tiba. gua dah standby awal awal buka kitab dan baca doa doa belajar. doa tidur memang gua tak baca. nak mati tidur depan sheikh. adab kena jaga beb. ini pun antara pesan mak gua dulu masa gua hari hari kena panggil masuk bilik guru sebab asyik tidur dalam kelas waktu pelajaran bahasa omputih. cilakak, nak marah depan gua sorang sudah lah. kenapa mesti libatkan mak gua sekali dalam arena leteran ni?. jatuh air muka gua tahu tak?, jatuh.

Minit minit pertama pengajian memang gua paham. tak paham memang bangang orang cakap. dah tentu muqaddimah pengajian dengan selawat dan doa doa belajar. gua sungguh sungguh tadah tangan mengAminkan doa. doa ulama' jangan macam macam. kadang kadang gua pikir balik gua duduk mesir ni kerja gua amik berkat ulama' je. belajar malas. haih!!.

Start pengajian sheikh syarah pung pang pung pang. gua kat belakang angguk pelan pelan sambil kerut kerut dahi tak paham. rakan sebaya gua rileks dan tenang je sengih sengih pandang gua. siap gelak gelak lagi bila sheikh buat lawak. apahal gua sorang sorang buat muka serius orang lain ketawa.

Dekat dekat sejam pengajian sheikh gua simpulkan pengajian. siapa nak tanya waktu tu memang digalakkan. takut tak paham balik buat ajaran sesat pulak nanti. dah datang kelas serta mendengar penerangan sheikh pun still lagi kabur untuk memahami. betapa tingginya ilmu agama untuk difahami. dan gua tambah kompius bila orang zaman sekarang ni amik jalan mudah untuk belajar ilmu agama dengan hanya melalui pembacaan buku buku serta input dari internet. kepala hotak lu mengaji macam tu.

Habis pengajian gua selit selit kedepan nak salam dengan sheikh. rakan sebaya gua entah dari mana tahu tahu dah dekat depan gua. memang jenis nak potong trip betul. gua tengok sheikh selamba hulur tangan untuk orang lain salam dan menciumnya. rakan sebaya gua pun tak ketinggalan. sampai turn gua, baru gua nak tunduk sikit cium tangan, sheikh gua tarik tangannya. gua sedikit kecewa dan berlalu pergi. dalam hati gua dapat salam pun jadila.

Tengah tengah gua nak keluar dari tempat pengajian, gua pusing pandang sheikh gua balik. terdetik dalam hati gua, "mungkin ini sebab dosa dosa yang gua buat". tiba tiba sheikh gua mengalihkan pandangannya ke arah gua sambil tersenyum manis. gua pusing terus balik rumah dalam keadaan hati berdebar debar.

*****

nota: musim sejuk ni gua rasa gua kalah dengan selimut setebal buku teks sejarah tingkatan 4. damn!!.. malas gile nak pergi talaqqi.

7 comments:

antusabun said...

kira ok tu dia nak hulur tangan. member aku lagi teruk kena.. sheikh wahbah siap tak mau hulur tangan lagi.. haru!

relevan said...

Uihs nasri..lu jgn main2 arr..study baik2 ar..
Semua maknusia berdosa..lu beruntung dpt timba ilmu luar negara..gua sekolah atap daun nipah jer..uwaaa...

apei said...

lu punya tangan ada bahang neraka kot brader?

mazru(9m2mzr) said...

lu cube ingat semula,kot-kot ade terpalit najis cicak ke kat tangan lu tu..

belajo rajin-rajin bro,nt dah balik cni boleh lah mengajo gua sepotong dua ayat..

Se/\/seLess a/\/\ I said...

ooo duit yg beribu riban tu da abis ko joli baru nak tobat yee..ni la manusia..hahahaha

lariiiiiiiiiii

langkasuke said...

antusabun,
kalau gua kena mcm tu mmg setahun gua pegi suluk.

relevan,
gua akan bertambah rajin lepas ni.. insya Allah..

apei,
boleh tahan ayat lu beb..

mazru,
gua takda tauliah nak ajar lu.. kehkeh..

santai,
cilakak lu..

zetty said...

belajar betol2..nnti leh ajar sy plak...hehehe