31 May 2009

Ini Bukan Buku 555



Tamat je belajar, gua start berjinak-jinak dengan alam perguruan. tak terer mana pun. mana yang perlukan khidmat, gua pergi je dengan berbekalkan ilmu yang maha sedikit ni. gua bukan ajar subjek-subjek akademik mahupun agama seperti tauhid, feqah, dakwah, tafsir ke. tu semua belum sampai tahap gua lagi. sesat anak-anak murid gua nanti tak memasal kena tangkap. jadi gua amik keputusan untuk mengajar Al-Quran. ini je yang mampu gua ajar.


Memang rezeki gua mengajar Quran ni tak disangka-sangka. banyak tempat yang panggil sampai tak menang tangan dibuatnya. paling banyak mak bapak budak mintak datang rumah untuk ngajar anak dia orang. pelik masyarakat sekarang. kalau Quran mesti nak privacy. nak suruh datang rumah ngadap anak-anak dia orang. cuba subjek akademik, boleh pulak hantar ke rumah guru yang nak mengajar tu. katanya anak-anak dia orang tak boleh mengaji ramai-ramai dengan budak-budak lain. heran heran. dah jadi adat la kot. dalam masa yang sama terdapat jugak asrama yang mintak khidmat gua untuk mengajar. gua terima je mana yang apply asalkan nak mengaji. Jenis gua pulak sebelum mengajar gua akan talipon dulu untuk memastikan hari tu kelas berjalan seperti biasa. selalu orang yang incas tu yang gua akan talipon. ini untuk memastikan gua tak menunggu terlalu lama, atau buat habis minyak kereta je pegi tanpa hasil.


Ada satu malam gua kena ngajar kat sebuah asrama. petang tu gua talipon dulu untuk kompemkan kelas. jawapannya positif. malam tu kelas seperti biasa jam 8.30. takda pertukaran jadual atau pun waktu. kira gua akan gerak dari rumah gua jam 8 malam. bila sampai kat sana gua tengok asrama gelap gulita. macam rumah tinggal pun ada. pintu pagar terkunci rapat. siap mangga pajak gadai lagi. hati gua mula rasa tak tenteram. macam-macam yang bermain dihati gua ketika itu. takkan 'wakenabeb' kot. memang spastikla kalau camtu. terus gua talipon 'brother' yang incas kelas gua tu.


"Assalamualaikum bang, malam ni kelas jadi ke tak?" tanya gua biasa-biasa.

"Waalaikumussalam, ha ustaz. jadi jadi jadi. kami dari segamat ni. on the way sekarang. kejap lagi kami sampai. dalam 10 ke 15 minit lagi insya Allah". jelas beliau macam watak upin & ipin.

"Takpala kalau camtu, saya tunggu. sekarang saya depan asrama ni. apa-apahal abang talipon saya nanti ye". gua tutup perbualan dengan biasa-biasa jugak.


Jadi gua terpaksa menunggu seketika. gua ambil keputusan ke masjid berdekatan untuk solat isya' dulu. dari gua tunggu kosong je baik cari pahala jemaah. kebetulan waktu solat pun baru je masuk. terus start kereta pegi masjid. Selesai solat jam dah pukul 8.50. gua pederas ke asrama. mana tahu sampai dah bebudak ni. tapi asrama tu tetap macam rumah tinggal. suhu badan gua dah mula naik sedikit demi sedikit. gua talipon balik untuk mendapatkan kepastian.


"Assalamualaikum. abang kat mana sekarang?. kalau lambat lagi kita batalkan jelah kelas malam ni". tanya gua dah tak macam biasa.

"Waalaikumussalam, maaf ustaz. kami lewat sikit. mungkin dalam pukul 9 ke 9.15 kami sampai. harap ustaz boleh tunggu". balas beliau sedikit lembut.

"Insya Allah saya akan tunggu". gua jawab dengan sedikit suara kekesalan.


Gua mula buntu. apa gua nak buat sekarang?. takkan nak cap teh time-time camni. buang tebiat namanya tu. nak singgah rumah kengkawan yang berdekatan macam tak kena waktu pulak. pikir punya pikir gua amik keputusan untuk tido je dalam keta. baring punya baring tak mahu tido. nak tido mendenya, jenis tido pukul 3 4 pagi paksa tido pukul 9, tak jalan de. tup tup dah pukul 9.15. suhu badan gua kembali naik ke tahap yang agak membahayakan orang sekeliling. gua try talipon sekali lagi.


"Assalamualaikum. bang saya balik dulula ya. kalau ada kelaspun nak habis pukul berapa?. dah lewat sangat dah ni". gua mula naik suara.

"Waalaikumussalam. takpa ustaz, kita boleh habis lewat nanti. ustaz jangan risau. pukul 9.30 memang kami sampai. ok ye ustaz". balas beliau macam takda apa-apa pun berlaku.


Gua tunggu lagi dengan penuh kesabaran. dan waktu tu gua rasa macam gua ni tugu negara je. orang lalu sebelah pun macam perasan tak perasan gua wujud kat situ. tercegat macam orang gila. rupa tunggul pun ada jugak. memang rasa nak balik je. tapi kenang anak murid punya pasal gua cuba buat-buat rileks marah. 15 minit je lagi kata gua dalam hati. tepat 9.30 tak sampai jugak. gua talipon balik. apa nak jadi, jadilah.


"Assalamualaikum, abang datang ke tak datang ni?. dah lama sangat saya tunggu. saya balik jela camni". marah gua

"Waalaikumussalam, kalau ustaz nak balik ustaz baliklah ye. Assalamualaikum". jawabnya slamber.


*******


Dalam kereta menitis-nitis air mata gua memikirkan musibah apa yang sedang menimpa umat Islam kini. gua tak minta dihormati dan disanjung. tapi tolongla pandang ketinggian dan kemuliaan Al-Quran tu. mana adab dan akhlaq kita pada kitab suci ni???. Al-Quran bukan buku 555 tahu tak!!!!!!.

5 comments:

poyotito's said...

dapat kat gua memang gua cepuk dah tu..!!

an2blur said...

oh. sedihnya.

bersabar lah ye.

=)

xoxoc said...

lain kali tnye la btl2 lokasi org 2 kt mne,jgn duk mengiye kn aje..lu xnk cte pasal penglmn g kl beli sweater pulak ke?hahahaha....

Basuh Baju said...

tnya btl2..dn jgn sedih :)

langkasuke said...

gua tak dapat nak tanye dah. perkara dah berlaku.