20 May 2009

Mesir Oh Mesir

gua syak dia orang ni rakan kongsi


Dari petang kelmarin sampai ke hari ini gua jadi pelik. buka tv je dengar orang baca Al Quran tak henti-henti. buka siaran lain ada nasyid-nasyid arab siap qasidah dan madeh-madeh(puji-pujian) yang memang gua tak paham satu apa pun. selalu memang takda macam ni. bile bukak tv je mesti talkshow tak habis-habis. sah-sah gua takkan paham sebab cakap dah serupa orang asli. takpun rancangan nyanyi-nyanyi yang agak menghiburkan dan mengairahkan. tanya kawan gua takda sorang pun tahu kenapa. terpaksalah tunggu malam sikit sebab nak tunggu berita. kesannya cucu Presiden Mesir Husni Mubarak meninggal. kira macam Malaysia jugakla, kalau orang kenamaan meninggal pasti tv jadi lebih islamic. heran gua, islam ni diguna pakai untuk hari mati dengan perkara-perkara yang berkaitan hal perkahwinan je. tak tahu ikut pegangan siapa. tapi gua ucapkan jugak takziah pada keluarga mangsa.


Bukan gua nak cakap pasal tv, pasal lagu tu semua. ada benda yang paling menghairankan gua, kenapa Husni Mubarak langsung tak datang hari perkebumian cucu dia(Muhammad A'la' Mubarak)???. takkan sibuk benar sampai tak boleh datang kot. eksyen gila. kalau ada persidanganpun buat-buatla batalkan. tak pun gua syak dia tengah buat persiapan nak sambut obama bulan depan. paling tidak red carpet mesti gila-gila punya. puas menyiasat, kaji selidik, lepas gua tanya ramai orang baru gua tahu ape sebabnya. gambar dibawah ada kaitan dengan perkara yang dibincangkan.



tak ke yahudi mabuk punya keja ni


Mejoriti rakyat Mesir membenci cara mamat ni pimpin. pegi je kedai majalah atau buku, terpampang muka mamat ni kat akhbar-akhbar tulis 'Husni Mubarak musuh Allah'. gila!! kalau lu orang kene amacam?. seluruh dunia islam mengutuk segala tindakan yang telah dia buat ke atas Palestin. kes Obama nak datang ni pula gua tak tahu apa yang diorang nak bincangkan. segalanya menjadi sebab mamat ni mendapat ancaman bunuh dari banyak pihak. memang dah sah-sah mamat ni nak kena bunuh. sebab tu tak berani nak keluar. cikgu gua cakap mamat ni kalau nak keluar sekurang-kurangnya perlukan 40 hari untuk memastikan tempat yang dia nak pegi itu selamat. anak haram!!!


*****


Inilah akibat bila tiada keadilan dalam pemerintahan, gomen Malaysia pulak amacam??

1 comment:

Snowflake said...

Assallamualaikum
Malasia sama jugak... cuma cara nya terbalik kot aje..
Wassallam