23 May 2009

SYA..MU..THOH


Masa gua nak pegi mesir dulu, macam-macam gua rasa. takut, gemuruh, ketar lutut, tak tenteram. bila cuba buat steady pun tak berapa nak ngam. ntah gua pun tak paham. orang kata tu semua memang dah lumrah. dah nak duduk negara orang. yang kata tu tahu cakap je lebih. bukan nak hulur duit ke apa ke kat gua yang nak pegi jihad ni. jadi gua malas nak pikir sangat. kang tak jadi pegi ape kata orang kampung gua. motor dah jual, duit dah bagi, kenduri dah buat, tiket pun dah beli. kang negara akhirat pulak gua sampai.


Bila dah sampai, masalah paling utama gua hadapi ialah pertuturan. nak cakap mana reti. ana anta/anti bolehla. kalau dah kene susun ayat, kene tahu kalimah, perkataan tu untuk lelaki ke perempuan agrhhhhhh..... tu yang buat gua macam nak putus asa. bila tanya orang-orang lama kat sini semua nasihat kena rajin bercakap, gaul dengan orang arab, jangan malu bertanya. datang semangat gua nak lakukan tu semua. gua kena buktikan yang gua layak berada kat sini. kalau tidak musnahla impian gua nak masuk Al Kuliyyah.


Step pertama yang gua ambil ialah berjinak-jinak untuk jumpa orang ramai. dengan bercakap akan buat gua lebih yakin dan tahu banyak perkataan. jadi satu hari gua cakap kat budak rumah gua,


"San, aku ingat esok aku nak pegi pasar, beli barang rumah sikit. aku tengok dapur tu dah banyak barang takda." kata gua yang baru-baru nak berjinak dengan dunia permasakan.


"Kau nak pegi pasar? biar betul. ko nak pegi dengan sapa?" tanya asan yang kurang keyakinan pada gua.


"Betulla, ko ingat aku main-main. aku pegi sorang je. tak payah ikut. aku dah boleh pegi sendiri." gua balas sambil angkat kepala.


"Ikut ko lah, aku tak paksa. esok aku bagi senarai yang ko nak kena beli."


"Ko tulis dalam bahasa arab sekali tau. aku bukan tahu semua pun. arab aku ni cukup-cukup makan je" kata gua dengan penuh merendah diri.


"Iyolahhh." jerit asan dengan pandangan mata yang penuh makna tersirat.


Esoknya gua bangun awal. semangat gila nak melakar sejarah baru dalam hidup gua . lepas ambil list barang yang nak dibeli. gua cek semua ok terus melangkah ke pasar. sambil jalan gua bersiul-siul keriangan. siap nyanyi lagu maryam faris(artis mesir) lagi yang baru gua hafal masa mula-mula sampai. punyala excited. kalau boleh nak bawak webcam pastu tunjuk kat mak ayah gua. baru gempak.


Sampai pasar gua tengok list, terus tuju kedai-kedai yang perlu. perghhhhh.... mantap. gua dapat beli barang-barang dalam list tanpa menghadapi masalah. menitis air mata gua. rasa macam nak buat kenduri kesyukuran bila sampai rumah nanti. nak bagi tahu yang gua dah boleh berborak dengan orang arab. sebelum balik gua tengok list sekali lagi, bawang!! gua lupa nak angkat bawang. dengan air mata di pipi gua kesat sambil jalan cari kedai jual bawang. betul-betul depan kedai sayur,


"Min fadlik, isnin kilo syamuthoh(excuse me, 2 kilo bawang)." kata gua tersekat-sekat menahan sebak lagi.


Makcik arab tu pandang gua semacam. gua jadi heran. apahal makcik ni. takkan tak paham. gua ulang balik perkataan yang sama. tak jalan jugak. gua tengok kekerutan dahi dia makin bertambah. hati sebak gua terus hilang. gua gigit gigi gua kuat-kuat menahan marah. pekak agaknya arab ni. tak cakap banyak gua terus tinggikan suara kat makcik tu dengan perkatan yang sama sambil menambah perkataan bodoh kat belakang. terus sepi pasar tu untuk beberapa saat. sambil semua orang memandang gua......


*****


Depan pintu rumah gua


"Bape kilo syamuthoh ko bawak balik." tanya asan sambil buat-buat tak tengok gua.


Semua perkataan carut-carutan yang pernah gua hafal gua zikir kat depan dia. nasib baik tak bawak webcam.


SYAMUTHOH = PELACUR



Moral: malu bertanya, bodoh sombong orang kata,
terlebih tanya memang lu kena.




2 comments:

antusabun said...

Kahkahkah.. Stended la budak baru. Aku dulu terus mintak cakap bahasa PPSMI lagi

an2blur said...

kahkahkah.

ini paling lawak.