4 September 2009

FRU


gambar khas untuk FRU

Sekitar gua sekolah darjah darjah.

FRU adalah satu gelaran individu. individu yang banyak menyusahkan hidup gua kalau ada kenduri kendara kat surau kampung gua. lebih lebih lagi dibulan ramadhan. seorang yang penyibuk dan perangai macam apa ntah suka jaga tepi kain orang lain. hal budak budak pun nak busy body. biasa la budak budak suka main. takkan tu pun tak boleh.

Nama sebenar FRU ni gua tak ambil port sangat. yang selalu gua dengar orang orang kampung panggil dia pak abu. tapi lebih femes FRU dikalangan kanak kanak macam gua. gelaran FRU ni pulak idea sepupu gua. katanya perangai FRU memang macam ni. kacau orang tak tentu hala. pukul sana sini. paling teruk orang nak semayang pun dia nak jaga. macam gampang. nasib baik tak main tembak tembak air.

Kebiasaan time semayang tarawih budak budak kena duduk saff belakang. tak boleh campur orang tua kat saff depan. peliknya pak abu ni jenis suka duduk kat saff belakang jugak. dia pun nak sama macam budak budak. kenapa taknak rebut saff depan?. kan banyak ganjarannya tu. takkan ada kelonggaran orang macam dia duduk dengan budak budak kat belakang kot.

Paling gua sakit hati bila imam dah mula angkat takbir. dia buat rilek rilek je duduk macam takda pape. bile tengok gua ngan budak budak lain pun ikut rilek rilek macam dia, tahu pulak nak marah. kenapa lu tak nak jadi contoh kat budak budak?. siapa bayar lu pak abu?. sistem dasar apa yang cuba lu buktikan pada kanak kanak macam gua ni?. bila dengar imam dah nak ruku', baru gua perasan pak abu gopoh gopoh bangun nak angkat takbir. memang gua tak paham dengan FRU sorang ni.

Gua dan budak budak lain memang tunggu pak abu angkat takbir nak sembahyang. masa tu la waktu yang paling sesuai nak cabut pegi luar surau main mercun. kalau yang tak menyempat nak main mercun tu, dekat dalam surau dah gesek mercun mancis baling kat luar pintu surau. tunggang langgang budak budak lari takut mercun mancis masuk dalam baju. bangang tak bertempat. kesian gua tengok ada pakcik pakcik melatah dalam solat bila dengar bunyi mercun. budak budak macam ni lu jangan buat geng. susah hidup lu nanti.

Puas main mercun sampai lubang lubang baju melayu. gua dan angkatan kanak kanak yang lain tunggu tahiyyat akhir solat witir. imam bangun je dari sujud yang terakhir masing masing berlari masuk surau amik saff masing masing. mana yang tak sempat nak duduk kat saff kanak kanak sebab imam dah bagi salam terpaksa buat saff baru kat bahagian belakang. berterabur jugak gua tengok saff kanak kanak masa tu.

Lepas bagi salam gua buat buat tunduk macam takda pape berlaku. tapi gua dah yakin sangat habuan yang pasti gua dapat dari FRU. tak kena cubit kat peha, gua kena sepak kat kepala. gua tadah jelah dari gua kena ngan mak gua sendiri. paling kesian kalau ada yang kena tempeleng ngan FRU sebab kantoi dalam poket baju melayu ada mercun lebih. gua dah pesan habiskan stok mercun tu. siapa ingkar pesanan gua memang camtula jadinya.

***

Puasa tahun lepas gua terserempak dengan pak abu. ada jugak gua tegur sikit sikit tanya khabar. cuma yang gua perasan ada budak kecik selalu dengan dia berkepit sampai habis solat witir. gua syak anak dia. masalah sekarang kenapa lu taknak letak anak lu kat saff belakang?. tahu pulak lu takut gua cubit anak lu kalau mainkan.

*****

nota: lu tunggu gua balik pak abu. ada hutang tak berbalas lagi ni.

*****

update terkini: sumpah gua tak tahu pak abu dah meninggal. al-fatihah untuk beliau. moga rohnya dicucuri rahmat. ameen.

9 comments:

antusabun said...

Dah arwah dah orang tua tu. Apa punya jauh ketinggalan ko ni.

langkasuke said...

mana gua tahu.. takde org bg tahu pun..

al-fatihah...

apei said...

al-fatihah untuk pak abu FRU..

relevan said...

Seingat kwn lah..FRU juga adalah sebuah kumpulan muzik rock di Malaysia tika dahulu..

nmz_7890 said...

pasti trigt kisah arwah pak abu ni kn
alfatihah

zetty said...

Al-fatihah...
urmmm....tau laa lme x blik...
nie klu blik nnti jgn dengki plak kat budak tue..kesian dye...

FdausAmad said...

lu ampunkan kesilapan dia beb..

sedangkan Arsenal pun respekkan ManU..

amacam?

apa pun,
semoga rohnya dirohmati.

AMMOSHAM said...

argentina brazil sape menang?

langkasuke said...

apei,
al-fatihah..

relevan,
kumpulan rock ke dangdut..

nmz_7890,
terbawak2 dalam mimpi dah ni..

zetty,
sumpah gua layan budak tu baik punya..

fdausamad,
dah2 la cite mu woi.. cilakak

ammosham,
sakit hati argentina kalah..